وبلاگ سازمان بین المللی دانشگاهیان

تفکر سیستمی در برندسازی شخصی برای دانشجویان

یکی از موضوعات اساسی داشتن تفکر سیستمی در برندسازی شخصی می باشد.

تفکر سیستمی در برندسازی شخصی
تفکر سیستمی در برندسازی شخصی

 

مطالعه‌ی این مطلب برای چه کسانی مفید است؟

شاید این مقاله برای دو دسته از افراد خیلی مناسب‌ تر باشد، یک دسته افرادی هستند که دانشجوی ارشد یا دکتری هستند و تا امروز جز درس خواندن، واحد پاس کردن و مقاله نویسی کار خاصی نکرده اند و دسته دوم مربوط به افرادی می‌شود که می‌دانند پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست که به احتمال زیاد این افراد یا دانشجوی مدیریت MBA یا بازرگانی یا منابع انسانی و یا بازاریابی بوده‌اند و یا در حاضر هستند.

اگر جزو این دو دسته هستید، حتماً تا انتها مطالعه بفرمایید و مطمئن شوید که قرار است با خواندن این مقاله تغییر بزرگی در نگرشتان رخ دهد.

همونطور که در مقدمه گفته شد، قرار نیست به تعریف و چیستی برندسازی شخصی بپردازیم، بلکه قرار است راه‌ کار عملی ارائه دهیم، خواه این مخاطب مشتری بالقوه شما باشد، خواه مشتری بالفعل شما.

پس همین بس که بدانید، برندسازی شخصی، ایجاد و مدیریت خودآگاهانه برای ایجاد تصویر مناسب در ذهن و قلب مخاطبین شماست.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که آیا دانشجو هم برند می‌شود؟ مگر برندسازی برای کارفرما، کسب و کار یا کارمند و … نیست.

دانشجویانی که بعد از گرفتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری وارد کسب و کار می‌شدند اما فقط چند صد تئوری و فرمول نه چندان مفید یاد گرفته بودند که هیچ کاربردی براشون نداشت. پس فارغ التحصیلان مدیریتی مجبور شدند به سمت کسب و کار فرسایشی بروند.

این داستان تا زمانی ادامه داشت که وارد عصر برندسازی شخصی شدیم، زمانی که مقاله‌ای منتشر شد، که دانشگاهیان را منقلب کرد. مقاله‌ای با عنوان The brand called you، (برند شخصی و بازاریابی شخصی روشی برای تمایز سازی و ایجاد رقابت)، تا قبل از این مقاله برندسازی  فقط برای کسب و کارها صورت می‌گرفت اما با این مقاله جهانیان متوجه شدند که افراد هم می‌توانند برند شوند، اما فرایند این دو باهم متفاوت است.

اولین گروهی که شروع به استفاده از برند سازی شخصی کردند دانشجویان بودند. افرادی که باید چندین سال وقت می‌گذاشتند، برای چه چیزی؟ کسب تجربه تا شاید بعد از هفت هشت سال به جایگاهی برسند که شاید یک دهم آرزو و هدفشان بوده است.

 

درکِ مفهوم تفکر سیستمی در برندسازی شخصی:

اما یک نکته ی مهم، مفهوم تفکر سیستمی است. تفکری که در ان افق وجود دارد، افق زمانی و مکانی، که از اشتباهات به ‌خوبی جلوگیری می‌کند، اشتباهات و شکست‌هایی که ممکن است سال‌ها زندگی را به تعویق بیاندازد.

فقط کافیست، افق نگاهمان را گسترش بدهیم، تا چندین سال جلوتر را ببینیم (نه اینکه پیش بینی کنیم بلکه بدانیم چه چیزی می‌خواهیم و بدانیم که برای مثال پنج، ده یا در بهترین حالت بیست سال دیگر کجاییم).

یک نمونه از تفکر سیستمی، اگر بخواهیم مثال بزنیم، تفکر بسیاری از پدر و مادرهایی است که دارای سلامت عقل هستند، آن‌هایی که پیش از تولد به هزینه‌های کودکی فرزندشان، هزینه‌های مهدکودک، مهارت‌های موسیقی کودک، هزینه‎های مدرسه و حتی دانشگاه فرزند خود نیز می‌اندیشند.

یا یکی دیگر از شکست‌های اجتماعی که ناشی از عدم تفکر سیستمی بود، تشویق خانواده‌های ایرانی به تولید، مثلا در دهه شصت شمسی که مشکلات عظیمی چون کمبود مدرسه برای تحصیل، کمبود شغل برای آن‌ها و مشقت در ازدواج آن‌ها و از همه مهمتر مشکلی که در سال ۱۴۱۰ تا ۱۴۳۰ گریبانگیر دولت خواهد شد، بازنشستگیِ دهه شصتی‌ها که آیا می‌توانند این جمعیت بزرگ از مرد و زن پنجاه و خورده‌ای ساله که با سختی، سی سال کار کرده‌اند را بازنشسته کنند و یا بیمه‌ها، قدرت بازپرداخت در آن بازه زمانی را خواهند داشت یا نه، و شاید همین الان شما به‌عنوان خواننده درون اندیشه‌های خود تجسم میکنید: ای کاش آموزش‌های جنسی در سال‌های شصت تا هفتاد برای خانواده‌های ایرانی انجام می‌شد تا از این رویداد جلوگیری شود.

 

 

تفکر سیستمی در برندسازی شخصی
تفکر سیستمی در برندسازی شخصی

تفکر سیستمی در برندسازی شخصی توسط دانشجو

در تفکر سیستمی شما باید سیستم را بررسی کنید و تمام عوامل را در یک سیستم ببینید، پس حتماً یادتان باشد گذشته خود را بررسی کنید و دستاوردها، موفقیت‌ها و شکست‌هایتان را به عنوان عواملی کلیدی در تفکر سیستمی خود دخیل کنید.

 

 

 

چرا باید تصویر مطلوب در ذهن دانشجویان رشته خود ایجاد کنیم و برای آن‌ها برند شویم؟

در این قسمت رازی بزرگ را با شما درمیان خواهیم گذاشت. این دانشجویان کسانی هستند که در کسب و کار های مختلف مشغول به کار ‌می‌شوند، در آینده مدیران بزرگی خواهند شد و از تو یک تصویر مطلوب در ذهن و قلب‌شان خواهند داشت، همون تصویری که می‌خواستی.

افرادی که تو را می‌شناسند و تو را به عنوان یک فرد موفق نام می‌برند، در خیلی از زمان‌ها درباره تو حرف می‌زنند، در جایی که در کسب و کارشان به تو نیاز داشته باشند، در فهرست آن‌ها قرار داری و تو را به عزیزانشان توصیه می‌کنند.

وقتی در کارشان صحبت از تخصصی می‌شود (مثلا برندینیگ و برندسازی) تو را یادشان می آید و به تو مراجعه می‌کنند، چرا که با پیگیری‌هایت به آن‌ها ثابت کرده‌ایی که عاشق کارت هستی و همچنین مرد عمل نیز هستی. در این زمانه‌ای که هرکس کار و مهارت و رشته‌اش را سالی یکبار تغییر می‌دهد، تو با ذوق و شوق فراوان، پرقدرت ایستادگی کرده‌ای…

کلام اخر

آری دوست من، تو هم اگر دانشجویی از همین الان شروع کن. خودت را از درون پیدا کن و بشناس، حوزه‌ی کاری که می‌خواهی با آن ازدواج کنی را پیدا کن و در آن خودت را توسعه بده و به هم‌ دانشگاهیانت اثبات کن و این یعنی تفکر سیستمی. همچون گیاهی آن‌را در ذهن اطرافیانت بکار، بهش آب بده، ازش مراقبت کن، و چندین سال بعد نتیجه‌اش را خواهی دید. و آن‌ هنگام یاد حرف‌های من بیفت.

خالق اثر: جناب آقای آیدین داریان.

امیر محمد بابایی پارسا

كارشناسي ارشد دانشگاه تهران و عضو فعال سازمان بين المللي دانشگاهيان.

اضافه کردن نظر