تبریز و معرفی جاذبه های گردشگری

0

کلانشهر تبریز سومین شهر بزرگ ایران، طی تحقیق و ارزیابی انجام شده توسط سازمان ملل متحد به عنوان بهترین شهر برای زندگی در ایران شناخته شده است.
این نشانگر آن است که تبریز از هر لحاظ بهترین شهر برای زندگی در ایران به شما می رود و خود کم بینی های موجود در جامعه شهری ما باید با فرهنگ سازی های مختلف اصلاح شده و همه شهروندان دست در دست هم برای تبدیل شهرمان به نگین شهر منطقه تلاش کنیم.

امروزه کلان شهر تبریز قطب اقتصادی، اداری، بازرگانی، صنعتی، نظامی و ارتباطی منطقه شمال غرب کشور است و اهمیت بسیاری در پاسداری از مرزها و تمامیت ایران زمین دارد. تبریز به دلیل پیشرو بودن مردمش در به خدمت گرفتن امکانات روز دنیا برای اولین بار در ایران، لقب شهر اولین ها را به خود اختصاص داده است. سرزمینی که همواره تلاش کرده تا در کنار حفظ سنت ها و ریشه های فرهنگی و تاریخی خود، کیفیت زندگی شهرنشینی شهروندانش را بالاتر ببرد.

تبریز پایتخت گردشگری اسلامی
تبریز پایتخت گردشگری اسلامی

تبریز جایگاهی ویژه و خاص در تاریخ، پیشینه و اقتصاد کشور دارد. مرکز تاریخی و پرافتخار استان آذربایجان شرقی، دورانی پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشته و حوادث گوناگونی را به چشم خود دیده است. روزگاری روستایی کوچک در نزدیکی کوه های سر به فلک کشیده سهند بود و زمانی به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد.

این شهر در طول تاریخ خود با زلزله هایی مهیب و ویرانگر بارها به تلی از خاک بدل شد اما با همت مردان و زنانی چون ستارخان، باقرخان، پروین اعتصامی و بسیاری دیگر جانی دوباره گرفت.

این ویژگی های شهر تبریز در کنار سازه های زیبا و منحصر به فرد تاریخی و امروزی، طبیعت چشم نواز آذربایجان، خصوصیت های فرهنگی، قومی و نژادی مردم آن، سوغات و صنایع دستی بی نظیر و بسیاری دیگر را بر آن داشت تا به شکلی ویژه به معرفی این شهر و جاذبه ها و دیدنی های گردشگری آن بپردازد.

در مطلب پیش رو، مقاله ای کلی و جامع از دانستی های تبریز را ارایه می دهیم و در آینده و در مطالبی جداگانه به معرفی جاذبه ها، صنایع دستی و سایر جذابیت های تبریز می پردازیم.

ایران-تبریز

تبریز، شهر اولین‌ها مرکز استان آذربایجان شرقی است. آذربایجان شرقی جایگاه نخست از لحاظ صادرات غیرنفتی در کشور را از آن خود کرده است، همچنین این استان امن‌ترین و کم جرم‌ترین استان کشور محسوب می‌شود، تبریز بعد از بررسی های فراوان توسط کارشناسانی از سوی شورای جهانی صنایع دستی یونسکو به عنوان شهر جهانی فرش شناخته شد.

 

جاذبه های طبیعی

جنگل‌های ارسباران

جنگل های ارسباران

ارسباران ناحیه کوهستانی وسیع با مناظری بدیع و زیبا در شمال استان آذربایجان شرقی است، که از شمال کوه قوشا داغ در جنوب اهر تا رود ارس گسترده است. این ناحیه به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در یونسکو ثبت شده است. ناحیه ارسباران در دوران‌های گذشته به دلیل گستردگی کوه‌های منطقه به نام قره داغ هم شناخته می‌شد. تعداد ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، ۵ گونه دو‌زیست، ۴۸ گونه پستاندار (مانند کل و بز، گراز، خرس قهوه‌ای، گرگ، «وشق» (سیاه‌گوش) و «پلنگ») و ۲۲ گونه ماهی در پارک ملی ارسباران شناخته شده است.

آبشار آسیاب خرابه

آسیاب خرابه

آبشار عیش ‌آباد

آبشار عیش ‌آباد

مجتمع آب‌ گرم معدنی و درمانی بستان ‌آباد

مجتمع آب‌ گرم معدنی و درمانی

حدود نیم قرن پیش آب‌گرم بستان‌آباد در محل قدیمی‌اش به شکل گنبدی از آجر و سنگ ایجاد شد، میرزا نائب‌السلطنه فرزند فتحعلی شاه در اوقات اقامت در عمارت چمن اوجان از آن به عنوان حمام استفاده می‌کرد. این آب‌ گرم در طول سال پذیرای میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی است.

حرارت آب این چشمه بین ۴۰ تا ۵۰ درجه است و از خاصیت‌های درمانی این آب‌گرم می‌توان در بهبود برخی از بیماری‌ها و ناتوانی‌ها از جمله آکند، آرتریت، سوختگی، عضلانی، افسردگی، سردرد، اختلال خواب، درمان ناتوانی بیماران مبتلا به فلج و به خصوص سکته مغزی و ناراحتی‌های گوارشی، پوستی و کلیوی اشاره کرد.

تالاب قوری گل

تالاب قوری گل

 

 جاذبه های تاریخی

عمارت شهرداری تبریز

عمارت شهرداری تبریز

در سال ۱۳۱۴ شمسی در محل گورستان متروک و مخروبه کوی نوبر با نظارت مهندسان آلمانی در زمان ریاست شهرداری حاج ارفع الملک جلیلی بنا گردید. این ساختمان دارای یک برج ساعت چهار صفحه ای است که با طنین موزون زنگ هایش هر ۱۵ دقیقه یک بار، گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می رساند.

نمای خارجی تالار شهرداری تبریز از سنگ تراشیده بوده و نقشه ساختمان آن با نمونه ساختمان های کشور آلمان قبل از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد. این بنا در وسط شهر تبریز و در میدانی موسوم به میدان ساعت واقع شده و در حال حاضر تمام امور عمرانی شهر و امور اداری شهرداری تبریز در این تالار و عمارت متمرکز است.

ارگ علیشاه

ارگ علی شاه

ارك عليشاه يكي از بناهاي مهم و عظيم به جا مانده از دوره ایلخانی است و به وسيله تاج الدين عليشاه جيلان تبريزي، طي هشت سال و در فاصله سال هاي ۷۱۶ تا ۷۲۴ هجري قمري ساخته شد. البته ارك عليشاه برخي كاربردهاي ديگر نيز در طول تاریخ داشته است. به هر حال امروزه تنها بخشي از ديوارهاي عظيم و محراب بسيار بلند شبستان جنوبي اين مسجد بر جاي مانده است كه خود مويد شكوه و آباداني آن در گذشته است.

ديوارهاي موجود در حقيقت تشكيل دهنده ايوان طاق پوش و حمال طاقي استوانه‌اي عظيمي بوده است كه فضاي به وجود آمده به عنوان شبستان و عنصر اصلي مسجد عليشاه به شمار مي‌رفته است. ارك تبريز و محوطه باستاني آن در سال ۱۳۱۰ شمسي در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. موقعیت مکان این بنا در خيابان امام تقاطع خيابان فردوسي جنب مصلاي تبريز می باشد.

مقبره الشعرا

مقبره الشعرا

وجود قبرستان عرفا و شعرا در محله سرخاب تبريز همواره در اكثر منابع ذكر شده است. قديمي‌ترين تذكره فارسي كه در آن شرح حال شعرا آمده و نامي از مقبرة‌الشعرا هم برده شده نزهة‌القلوب حمد‌اله مستوفي است كه در سال ۷۴۰ ه.ق تأليف يافته است. مقبرة‌الشعرا مدفن بيش از ۴۰۰ تن از شاعران، عارفان، دانشمندان و اديبان نام‌آور ايران است. موقعیت این بنا در خيابان ثقة‌الاسلام ضلع شرقي بقعه سيد حمزه واقع شده است.

بازار تبریز

بزرگترین بازار سرپوشیده‌ی جهان

بازار تبریز

یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بازار‌های سر‌پوشیده ایران و آسیا، بازار تبریز است. این بازار با وسعتی حدود یک کیلومتر مربع بزرگ‌ترین بازار سر‌پوشیده جهان به شمار می‌رود، در سال ۱۳۸۹ این اثر تاریخی ارزشمند در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. در این بازار، بازارچه‌ها، تیمچه‌ها، سرا‌ها و کاروانسرا‌های مختلفی وجود دارد.

در زمان‌های گذشته به دلیل قرار گرفتن شهر تبریز بر سر چهارراه جاده ابریشم و گذر روزانه هزاران کاروان تجاری از کشور‌های مختلف، بازار و شهر تبریز از رونق خاصی برخوردار بود.بازار تبریز با دارا بودن ۵۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه، اصلی‌ترین مرکز دادوستد مردم تبریز به شمار می‌رود.

موزه آذربایجان

موزه‌ی تبریز

یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران و دومین موزه تاریخی ایران پس از موزه ملی تهران، در شهر تبریز و کنار مسجد کبود واقع شده است. آثاری تاریخی و ارزشمند از دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. در طبقه‌ی همکف موزه آثار و اشیای تاریخی مربوط به دوران‌های پیش از تاریخ و پیش از اسلام نگه‌داری می‌شوند. در طبقه اول آثاری مربوط به سده‌ی چهارم هجری و شهر نیشابور به معرض نمایش گذاشته شده‌اند و در طبقه زیر‌زمین هم مجسمه‌های ساخت دست هنرمند مجسمه‌ساز برجسته ایرانی، احد حسینی نگه‌داری می‌شوند.

روستای کندوان

روستای کندوان
روستای کندوان

معماری منحصر به فرد خانه‌های این روستا که به شکل کندوی عسل در دل کوه کنده شده، عامل اصلی جذب میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان به این روستا است. در جهان تنها سه روستای صخره‌ای وجود دارد که کندوان یکی از آن‌ها است، دو روستای دیگر یکی در کاپادوکیه ترکیه و دیگری در داکوتای آمریکا واقع شده‌اند.

وجه تمایز این روستا با دو روستای دیگر جاری بودن زندگی در آن است. معماری و بافت کهن و مخصوص روستای کندوان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. هتل صخره‌ای کندوان به عنوان تنها هتل بوتیک ایران هر ساله پذیرای بسیاری از گردشگران است، طبق آماری که منتشر شده، ظرفیت این هتل از ۲۸ اسفند سال ۹۳ تا ۶ فروردین ۹۴ بیش از ۹۰ درصد تکمیل بوده است

ربع رشیدی

ربع رشیدی تبریز

خواجه رشيد‌الدين فضل‌الله همداني اواخر قرن هفتم و اوائل قرن هشتم هجري قمري، زمان غازان خان ايلخاني به وزارت رسيد. دوران وزارت او از حساس‌ترين دوره‌هاي فرهنگي و سياسي تاريخ ايران است. خواجه رشيد‌الدين براي ساماندهي،‌ تمركز و تداوم تحقيقات و فعاليت‌هاي فرهنگي و علمي يك مجموعه بزرگ علمي، ‌آموزشي و پژوهشي به نام «ربع رشيدي» تأسيس كرد. اين مجموعه به صورت شهركي علمي در حومه شهر تبريز ساخته شد. خواجه رشيد‌الدين در پايتخت ايلخانيان و در گذرگاه كاروان‌هاي خاور و باختر يكي از بزرگترين تأسيسات روزگار كهن را پديد آورد؛ شهري كوچك شامل كتابخانه، مدرسه، مسجد، دارالايتام، گرمابه، مهمانسرا، بيمارستان، مدارس عالي، پرورشگاه و كارگاه‌هاي صنعتي. او براي تأمين پشتوانه مالي براي اداره اين مؤسسات بزرگ، دارايي و املاك زيادي را وقف «ربع رشيدي» كرد. اين موقوفات عمدتاً در ايران قديم، ‌بخش‌هايي از عراق، افغانستان، گرجستان، ولايت روم، آذربايجان و‌ سوريه بودند.

خانه و موزه سفال تبریز

خانه و موزه سفال تبریز

موزه سفال یا خانه سفال تبریز که بنایی قاجاری است در خیابان شمس تبریزی خیابان شهید نوروزی کوچه صرافلار پلاک ۱۰۰ واقع شده است این خانه جزو آلبوم خانه های تاریخی تبریز می باشد که تاریخ بنای آن به دوره قاجاریه و پهلوی بر می گردد. بنا شامل یک زیر زمین و یک طبقه فوقانی می باشد که با معماری زیبا و اصیل ایرانی زیبایی خاصی به خود گرفته است نمای اصلی بنا دارای ایوان می باشد که بر روی دو ستون استوار شده است و با گچبری های زیبایی تزیین شده است.

کلیسای سن استپانوس

کلیسای سن استپانوس

دومین کلیسای مهم ارامنه در ایران، در استان آذربایجان شرقی در ۱۷ کیلومتری غرب شهر جلفا و با فاصله ۳ کیلومتر از کرانه جنوبی رود‌خانه ارس در محلی به نام قزل وانک (صومعه سرخ) واقع شده است.

کلیسا در محوطه‌ای از درختان و محصور در دره‌ی سرسبزی قرار گرفته است. حصار سنگی آن بارویی است بلند با هفت برج نگهبانی و پنج پشت استوانه‌ای سنگی مانند دژ‌های مستحکم دوره ساسانی و قرون اولیه اسلام. کلیسا دارای سه ساختمان اصلی شامل نماز‌خانه اصلی، اجاق دانیال و برج ناقوس است. این کلیسا به خاطر قدمت و سابقه تاریخی‌اش و شیوه معماری منحصر به فرد به کار رفته در آن همراه با کلیسا‌های دیگر در استان آذربایجان شرقی، در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

موزه قاجار

موزه قاجار تبریز

موزه قاجار در محله ششگلان، يكي از محلات قديمي تبريز و در يك خانه زيباي قديمي متعلق به حسنعلي خان امير نظام گروسي قرار گرفته است و تاريخ احداث آن به اواسط دوره قاجار باز مي گردد، قرار گرفته است. عمارت امير نظام به سبك معماري درون گرا و در دو طبقه با زير بناي ۱۵۰۰ متر مربع ساخته شده است. اين موزه داراي ۹ تالار نمايش: سكه هاي تاريخي، بافته، چيني و آبگينه، خاتم و فلزات، رجال و فرامين، سنگ‌ نوشته ها، اسلحه و آثار معماري و شهرسازي  مي باشد. موقعیت این بنا در خيابان ششگلان جنب سازمان صنايع و معادن می باشد.

ائل گلی تبریز

عمارت ایل گلی تبریز
عمارت ایل گلی تبریز

ائل گولی (ایل گلی) یا شاه گلی از گردشگاه‌های مهم شهر اولین‌ها، تبریز است که در جنوب شرق آن و در ۷ کیلومتری مرکز شهر واقع شده است. شاه گولی به معنی «استخر شاه» ترجمه شده است. این مکان تاریخی در زمان آق قویونلوها ساخته شده و در دوره صفویان گسترش یافته است.

اولین اینترنت پارک کشور به صورت بی‌سیم، برای استفاده گردشگران و شهروندان تبریزی، با برقراری و نصب دو فرستنده در مدت ۱۰ روز هر کدام با پوششی به شعاع ۳۰۰ متر کروی در ضلع شرقی و جنوبی ائل گلی ایجاد شده است. همچنین اولین مرکز اطلاع‌رسانی هوشمند کشور در مجموعه تاریخی و تفریحی ائل گلی بنا شده، است.

بقعه عون بن علی

آرامگاه عون بن علی
عون بن علی
تل کابین عون بن علی

آرامگاه عون بن علی که به عینالی و عینال، زینال هم شهرت دارد، از بنا‌های تاریخی تبریز و مربوط به دوره ایلخانان است. این آرامگاه بر فراز رشته کوه سرخاب واقع شده است، مسیر دسترسی به قله کوه دارای جاده آسفالت شده است که به راحتی و به صورت پیاده‌گردی می‌توان به قله رسید.

تله کابین عون بن علی یا عینالی، یکی از پروژه‌های در دست اجرا و بخشی از پروژه تفرجگاه عون بن علی و پارک طبیعت در شهر تبریز است که پس از تکمیل، لقب طولانی‌ترین تله کابین کشور را از آن خود خواهد کرد. همچنین مجسمه شهریار که در دل کوه کنده شده است، از دیگر دیدنی‌های عینالی محسوب می‌شود.

خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه
ستارخان
ستارخان

خانه مشروطهخانه مشروطه یکی از خانه‌های تاریخی و موزه‌های شهر تبریز است که در محله راسته کوچه، در غرب بازار تبریز قرار دارد.

خانه پروین اعتصامی و استاد شهریار

خانه پروسن اعتصامی

خانه پروین اعتصامی مربوط به دوره پهلوی اول است و در تبریز خیابان عباسی جنب مسجد میرآقا کوچه ساوجبلاغی پلاک ۶ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۸۶۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود تبریز
مسجد کبود تبریز

 

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه که در زبان ترکی به گوی مچید شهرت دارد، یکی از مساجد تاریخی مربوط به دوران حکمرانی قراقویونلو‌ها در قرن نهم هجری است.

بر‌اساس اطلاعاتی که از کتیبه‌ی سر‌در آن به دست آمده، تاریخ ساخت بنای این مسجد به سال ۸۴۵ هجری شمسی، در زمان سلطان جهانشاه باز می‌گردد. این مسجد به دستور صالحه خانم، دختر سلطان جهانشاه بنا شده است.

در سال ۱۱۵۸ شمسی مطابق با ۱۷۸۰ میلادی زلزله مهیبی، خسارات فراوانی به مسجد زد که در اثر آن گنبد‌های مسجد فرو ریخت.

از سال ۱۳۱۸ به منظور حفاظت و بازسازی بخش‌های باقی‌مانده این اثر تاریخی، شامل طاق‌ها و پایه‌ها، تعمیرات و بازسازی آن شروع شد و تا سال ۱۳۵۵ به طول انجامید. کار بازسازی گنبد اصلی را زنده یاد استاد رضا معماران انجام داده است و بازسازی کاشی‌کاری داخلی و خارجی همچنان ادامه دارد.

قلعه بابک در شهر کلیبر

قلعه بابک
قلعه بابک

دژ بابک که به قلعه جمهور هم شهرت دارد، برای رسیدن به دروازه دژ باید از گذر‌گاهی که شبیه دالانی است و تنها گنجایش عبور یک نفر را دارد، بگذریم. این گذر‌گاه در فاصله دویست متری دروازه دژ و روبروی آن قرار گرفته است.

رصد‌خانه مراغه

رصد خانه مراغه

تا قبل از اختراع تلسکوپ، رصد‌خانه مراغه بزرگ‌ترین رصد‌خانه جهان بوده است. بنای رصد‌خانه که امروزه آثار کمی از آن باقی مانده، در سال ۶۵۷ به دستور هلاکو نوه چنگیز‌خان مغول و به همت خواجه نصیر‌الدین طوسی، ساخته شده است. در دهه پنجاه با کاوش‌هایی که به سرپرستی دکتر پرویز ورجاوند انجام شد، باقی‌مانده‌های آن مرمت شد.

سوغاتی‌های استان آذربایجان شرقی

استان آذربایجان شرقی از حیث تنوع صنایع دستی و سوغاتی جزو استان‌های پر‌جاذبه به شمار می‌رود. در بخش صنایع دستی قالی‌های دستباف و تابلو فرش‌های نفیس اساتید تبریزی از شهرت جهانی بر‌خوردار است. نقره‌کاری یا حکاکی روی نقره تبریز هم از دیگر صنایع دستی استان است، محصولات چرمین تبریز از دیر‌باز شهرت بسیار زیادی در ایران داشته و مورد علاقه شیک‌پوشان است.

 

چرم تبریز
چرم تبریز
سوغاتی‌

فرش تبریز در بخش خوراکی‌ها می‌توان از شیرینی‌های قرابیه (Ghorabie) نوعی کلوچه سنتی با محتویات شکر، سفیده تخم مرغ، پسته؛ لوز زعفرانی (Loz) که مخلوط بادام و زعفران طعم بی‌نظیری به آن داده است، باقلوا ترک تبریز (Baklava) تهیه شده از لایه‌های آرد خمیر شده و خرده‌های گردو و پسته، شیرین شده با شهدی از گلاب و زعفران یا عسل؛ نوقا یا لوکا (Nougha or Louka) از دیگر شیرینی‌های محلی تبریز است که از شکر، سفیده تخم مرغ، گردو، وانیل و… در انواع مختلف مانند وانیلی، کاکائویی، شکلاتی و… درست می‌شود.

اریس یا ریس (Eris or Ris) که در زبان محلی به «سوت شیرنی سی» مشهور است، از شیر، شکر، وانیل، پسته و کاکائو در انواع تسبیحی و کاکائویی تهیه می‌شود؛ راحت‌الحلقوم (Turkish Delight) با ترکیبی از نشاسته، شکر، گلاب، لیمو، پسته، بادام، گردو، دارچین و… درست می‌شود و آجیل تبریز که از روز‌های قدیم به عنوان سوغاتی خوش طعم و مشهور تبریز در ایران شناخته شده است؛ نام برد.

باقلوای تبریز
باقلوای تبریز

 

 دایرة المعارف تبریز

حقایقی درباره تبریز

مهمترین لقب و عنوانی که به تبریز داده شده، شهر اولین هاست.

شهر تبریز به دلیل وجود امکاناتی مانند اولین مدرسه کرولال ها -ساخته شده توسط جبار باغچه بان-، اولین کودکستان و مدرسه به سبک نوین، اولین اتاق تجارت در سال ۱۲۸۵، اولین سینما و کتابخانه عمومی، تالیف اولین ترجمه، نمایشنامه تئاتر، اولین روزنامه نگاری ملی، برپاداشتن اولین مرکز تلفن، چاپخانه، برج آتش نشانی، بلدیه ونظمیه، نخستین پایگاه لرزه نگاری و در سال های اخیر نخستین خط اتوبوس های تندرو (بی آر تی) و کارت های هوشمند به این عنوان مشهور شده است.

* بازار سرپوشیده تبریز، که بزرگترین و طولانی ترین بازار سرپوشیده جهان به شمار می رود، در سال ۱۳۸۹ در فهرست جهانی میراث یونسکو به ثبت رسیده است.

* تبریز برای قالی و فرش های بی همتا و دستبافت خود از سوی شورای جهانی صنایع دستی عنوان “شهر جهانی بافت فرش” را دریافت کرده است.

* دانشگاه سراسری تبریز دومین دانشگاه قدیمی ایران بعد از دانشگاه تهران است که قدمت تاسیس آن به سال ۱۳۲۵ باز می گردد.

* تبریز در ادوار مختلف تاریخ مانند دوران حکمرانی اتابکان، خوارزمشاهیان، ایلخانان، جلایریان، قراقویونلوها، آق قویونلوها و صفویان (در تمام دوران پادشاهی این سلسله ها یا مقاطعی از زمان فرمانروایی آن‌ها) پایتخت ایران زمین بوده است. همچنین در زمان سلطنت قاجاریه در کشورمان، تبریز به عنوان شهر ولیعهد نشین انتخاب شده بود.

* از حقایق جالبی که در مورد تبریز بر سر زبان هاست می توان به شهرت “شهر بدون گدا” و “امن ترین کلان شهر” ایران اشاره کرد. از دیگر نکات جالب در سفر به تبریز، تمیزی فوق العاده آن است که نامش را در میان دیگر شهرهای ایران متمایز می کند.

* تبریز با داشتن ۱۷ موزه متنوع در زمینه های مختلف بعد از تهران به عنوان دومین شهر موزه ای ایران لقب گرفته است.

*نمی توان نامی از تبریز به میان آورد؛ اما مشاهیر و فرهیختگان پر تعداد آن را از یاد برد. افرادی که در طول تاریخ، در خاک غیور پرور این شهر رشد و افتخارات فراوانی را نصیب تبریز و ایران کرده اند.

از جمله این مشاهیر می توان از تاج الدین علیشاه جیلانی، پروین اعتصامی، استاد محمد حسین شهریار، علامه امینی صاحب کتاب گرانقدر الغدیر، علامه محمد تقی جعفری، علامه محمد حسین طباطبایی فیلسوف معاصر، شیخ محمود شبستری، ستارخان، باقرخان، اوحدی مراغه ای، صائب تبریزی شاعر توانا، جبار باغچه بان، صمد بهرنگی نویسنده محبوب، میرزا حسن رشدیه بنیانگذار آموزش نوین در ایران، عظیم قیچی ساز کوهنورد فاتح اورست و بسیاری و بسیاری دیگر نام برد.

اطلاعات کلی در مورد تبریز

با ما همراه باشید تا نگاهی اجمالی به اطلاعات پایه ای در مورد تبریز زیبا و تاریخی بیندازیم.

جمعیت: مطابق با آخرین سرشماری کلی در سال ۱۳۹۵، جمعیت ثابت شهر تبریز ۱،۷۷۳،۰۳۳ نفر است. این جمعیت در دوازده منطقه شهری کنار یکدیگر زندگی می کنند.

دین و مذهب: بیشتر مردم تبریز به دین اسلام تشرف دارند و شیعه دوازده امامی هستند. در کنار اکثریت شیعه، اقلیت های مذهبی و پیروان ادیان ارمنی، مسیحی، کلیمی، زرتشتی و آشوری نیز در این شهر سکونت دارند.

اقتصاد: تبریز از شهرهای مدرن ایران و یکی از قطب های اقتصادی، صنعتی، گردشگری و تجاری کشور است.

صنایع تولیدی سنگین مانند ماشین سازی، تراکتورسازی و موتوژن، صنایع مرتبط با نفت و گاز مثل پتروشیمی و پالایشگاه تبریز.

صنایع غذایی از جمله کارخانه های مشهور و معروف شکلات و شیرینی سازی آیدین، آناتا و شیرین عسل.

صنایع نساجی و پوشاک مانند برندهای پالاز موکت و اطلس پود و انواع صنایع دستی نظیر ورنی، فرش، قالی و چرم بخشی از اقتصاد پویای شهر تبریز را شکل می دهند.

در کنار این ها گردشگری در شکل های مختلف مانند گردشگری طبیعی، درمانی، تاریخی و تجاری سهم بزرگی از تولید ثروت و ناخالص داخلی تبریز دارد.

بازارهای سنتی و مدرن شهر از جمله بازار بزرگ تبریز که ثبت جهانی نیز شده است؛ باعث می شود تا انواع محصولات به راحتی در دسترس همگان قرار گیرد.

تنوع زیاد سوغات و محصولات غذایی مانند طیف گسترده آجیل و شیرینی در تبریز، این بخش را نیز به یکی عناصر قدرتمند مالی این شهر بدل کرده است. جالب است بدانید کارخانه های کبریت سازی مشهور ایران، مانند کبریت سازی توکلی و ممتاز نیز در تبریز شکل گرفته اند.

چرا سفر به تبریز؟

  •  تبریز به بازارهای سنتی و مدرن خود و اجناس باکیفیتی که ارائه می دهند شهره است و شما را با دستی پر روانه شهرتان می کند.
  • تبریز شهری تاریخی است و آثار باستانی و کهن بسیاری مانند مسجد کبود، موزه آذربایجان و بسیاری دیگر را در خود جای داده است.
  • دیار اولین ها، صنایع دستی و سوغات های گرانبهایی دارد که در میان آنها نام فرش و چرم تبریز بیش از همه مسافران را به سوی خود جلب می کند.
  • شهر تبریز در استانی با جاذبه های طبیعی بسیار، نظیر روستای کندوان و جنگل های ارسباران قرار گرفته است که سفر به تبریز بدون بازدید از آنها کامل نمی شود.

امیدوارم به عنوان یک شهروند تبریزی راهنمایی های درست و قابل قبولی به علاقه مندان سفر به شهر اولین ها داده باشم، ولی قطعا مطالب ذکر شده گوشه ایی از گنجینه ی گردشگری شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی می باشد.

 

مطالبی که پیشنهاد می‌شوند در این وبلاگ بخوانید:

چگونه پایتخت های تاریخی ایران را با کمترین هزینه ببینیم؟

دیوار گرگان با قدمتی بیشتر از دیوار چین

دیوار برلین و تمام حقایق پیرامون آن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.