وبلاگ سازمان بین المللی دانشگاهیان
عادت مخرب

تاثیر ورزش در کاهش افسردگی دانشجویان

تاثیر ورزش در کاهش افسردگی امری ثابت شده است، افسردگی در میان دانشجویان که از محیط خانوادگی و زادگاه خود دور هستند و مجبورند مقطع تحصیل را در شهر دیگری سپری کنند به مراتب بیشتر از دانشجویان بومی است.

تاثیر ورزش بر افسردگی
تاثیر ورزش بر افسردگی

رویارویی با محیط‌های جدید، افرادی که سنخیتی با فرهنگ افراد ندارد می‌تواند تا حدودی به انزوار و افسردگی بی انجامد. هرچند بهترین زمان برای حل آسیب‌های دوران دانشجویی قبل از ورود به دانشگاه است. اما در دوران دانشجویی قابل بررسی و حل شدنی است.

 

نارضایتی تحصیلی و احساس سردرگمی و روزمرگی‌ها نیز از علل مهم افسردگی است. ورزش نقش اساسی در مقابله با انرژی و اضطراب ایفا می‌کند. اگر به دنبال برخی از تمرینات شادی‌آور هستین در ادامه با چند تمرین که برای تسکین افسردگی مناسب است بیشتر آشنا می‌شویم.

 

۱-دویدن

وقتی استرس زیاد می‌شود دونده‌ها کفش دوندگی را می‌پوشند و به جاده می‌زنند. چون دویدن یکی ازراحت‌ترین و کم هزینه‌ترین راه‌های کاهش استرس و همین‌طور بر روی روحیه تاثیر مثبت دارد. تنها ۵ دقیقه دویدن در روز طول عمر را افزایش می‌دهد. بعد از یک دوره کوتاه دویدن کمتر احساس ناتوانی در تمرکز و احساس خستگی می‌کنید. دویدن به کاهش وزن، افزایش ماهیچه‌ها و تناسب اندام نیز کمک می‌کند. البته دویدن برای فرد تازه‌کار، کمی سخت است، عضلات به تدریج درد می‌گیرد، ریه‌ها مشکل پیدا می‌کند و نفس کشیدن سخت می‌شود، در این شرایط بهتر است با اتخاذ کردن به این نکات دویدن را آسان‌تر کنید.

 

سرعت را پایین بیاورید

هنگام دو کافی است نسبت به زمان راه رفتن تندتر نفس بکشید. با کم کردن سرعت، می‌توانید روی صحیح دویدن تمرکز کنید، این کار بسیاری از مشکلات مربوط به دویدن از جمله درد عضلات را بر طرف می‌کند.

تاثیر ورزش بر افسردگی
تاثیر ورزش بر افسردگی

دویدن را سرگرم کننده کنید

با همراهی دوست خود مسافتی را بدوید یا ورزش دویدن را در مکان‌های مختلف دنبال کنید.

بنابراین شما دانشجویان تصویر بهتری از خودتان خواهید داشت و اعتماد به نفس‌تان نیز بالا می‌رود.

 

۲-یوگا

انجام ورزش یوگا، عصبانیت، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد. یکی از ویژگی‌های خوب یوگا این است که این ورزش بر پایه حرکات کشش و قدرتی است در ضمن تعادل خود را بهتر حفظ کرده اید و هنگام خم شدن، انعطاف پذیری بیشتری دارید.   یوگا با تمرکز برای افرادی که در معرض اضطراب و افسردگی قرار دارند بسیار مفید است. این نوع تمرینات ممکن است در عضلات ایجاد کشش نماید. مطالعه‌ها نشان داده است که یوگا بر کیفیت زندگی و احساس خوب بودن تاثیر داشته و احساس خستگی کمتری می‌کنید.

تاثیر ورزش بر افسردگی
تاثیر ورزش بر افسردگی

۳-پیاده روی در طبیعت

قدم زدن در طبیعت می‌تواند به عنوان مکملی در کنار سایر درمان‌ها به کمک افراد مبتلا به افسردگی بیاید اما باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود تا بفهمیم که پیاده روی در طبیعت تا چه حد می‌تواند روی بهبود عملکرد روانی افراد موثر باشد. طبیعت تاثیر زیادی بر آرامش ذهن دارد. گذراندن زمان در طبیعت باعث کاهش اضطراب می‌شود.

 

چرا مردم کشور ایران بد اخلاق شده‌اند؟

عباس سیف الهی

دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه تهران و عضو فعال سازمان بين المللي دانشگاهيان.

اضافه کردن نظر