اجزای اصلی یک پایان‌نامه

1

پایان‌نامه تحصیلی کارشناسی‌ارشد و دکتری مدیریت براساس یک سری استاندارد جهانی و از پنج بخش تشکیل شده است. این پنج بخش به صورت مختصر و مفید بدین شرح است:

 

فصل اول، طرح تحقیق یا کلیات پژوهش

کلیات پژوهش، فصل اول پایان نامه است و بسیار مشابه پروپوزال است. مهم‌ترین قسمت‌های طرح تحقیق یا کلیات پژوهش عبارتند از :

عنوان تحقیق: باید اطلاعات دقیق و روشن (مکان، زمان و …) از موضوع تحقیق را عرضه دارد و خالی از هرگونه ابهام و پیچیدگی باشد .

مقدمه یا تاریخچه‌ای از موضوع تحقیق: در این قسمت مختصری از نظرات و تحقیقات مربوط به موضوع و یا مسایل و مشکلات حل نشده در این حوزه و همچنین توجه و علاقه جامعه به این موضوع اشاره می‌شود .

تعریف موضوع تحقیق : در این قسمت محقق موضوع مورد علاقه و یا نیاز احساس شده خود را در حوزه تحقیق بیان می‌دارد و عوامل موجود در موقیعت را تعریف و تعیین می‌کند .

 

فصل دوم، پیشینه تحقیق یا ادبیات پژوهش

در این فصل مبانی نظری پژوهش براساس مطالعات گذشته، بیان می شود. منظور از مبانی نظری، ارائه تعاریف و مفاهیم بکار رفته در پژوهش به صورت روشن است که حتما باید براساس مطالعات معتبر قبلی صورت گیرد. در بخش دوم ادبیات پژوهش، به ارائه مطالعات مشابه که قبلاً توسط پژوهشگران دیگر صورت گرفته پرداخته می شود. لازم به ذکر است که  اگر درباره سازمانی خاص تحقیق می‌کنید باید یک بخش از فصل دوم را در حد سه تا جهار صفحه به معرفی سازمان مربوط اختصاص دهید.

 فصل سوم، روش تحقیق 

در این فصل نوع پژوهش براساس هدف و ماهیت آن معرفی می‌شود. همچنین روش گردآوری داده ها بیان می شود. معمولا پژوهش‌های علمی از روش‌های مطالعه میدانی و کتابخانه‌ای برای گردآوری داده ها و اطلاعات استفاده می کنند. همینطور جامعه آماری و در صورت لزوم نمونه آماری معرفی می شوند. در نهایت گزاره‌های پژوهش ( فرضیه‌ها و یا سوالات ) ارائه می گردد. همچنین آزمون‌های آماری مورد استفاده و نرم افزار تجزیه و تحلیل داده ها نیز در این فصل معرفی می‌شود.

 هدف یا هدف‌های کلی تحقیق :

این قسمت از پایان‌نامه باید با جملات مثبت و کلی طرح شود و از طولانی شدن مطالب اجتناب شود.

روش انجام تحقیق :

در این قسمت پژوهشگر روش کاری خود را بیان کرده  و به ذکر شیوه‌های گوناگونی  که در گرد آوری مطالب خود به کار برده است در پایان‌نامه می‌پردازد. همچنین اگر از روش آماری خاصی در تهیه و تدوین اطلاعات استفاده نموده است، آن شیوه را نیز بیان می‌کند، چرا که بیان آن یکی از ملزومات است .

اهمیت و ارزش تحقیق :

با توجه به تشابه این قسمت از طرح تحقیق با تعریف موضوع تحقیق که در آن محقق نیاز خود را در آگاهی به نتایج مطالعه عنوان می‌سازد، در این قسمت منابع شخصی یا علمی که از خاتمه تحقیق به محقق دست می‌دهد ، بحث می‌شود.

محدودیت‌های تحقیق :

محدودیت‌هایی که کنترل آن از عهده محقق خارج است مانند انتخاب نوع بافته‌ها و یا زیر اندازها و دیگر محدودیت‌هایی که کنترل آن در دست محقق است مانند موضوع تحقیق، محل تحقیق و …

تعریف واژه‌ها:

در این قسمت لازم است تا محقق واژه‌های کلیدی تحقیق را براساس منابعی معتبر و به صورت کاملا کاربردی توصیف کند.

 

فصل چهارم، نتایج و بحث

در این فصل براساس داده‌ها و نتایج بدست آمده و با توجه به روش‌های آماری مناسب به تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه‌های پژوهش پرداخته می‌شود. معمولا برای افزایش دقت محاسبات، از نرم افزارهای آماری مانند SPSS استفاده می‌شود. این تجزیه و تحلیل، اساس یک پژوهش علمی است.

 

فصل پنجم، خلاصه تحقیق و پیشنهادها

این فصل از پایان‌نامه شامل دو قسمت اصلی است. یکی خلاصه تحقیق صورت گرفته و دیگری پیشنهادهای محقق است. یک خلاصه مناسب ترکیبی از دو نوع اطلاعات می‌باشد: اطلاعات و یافته هایی که محقق از تحقیق فعلی خویش به دست آورده است. دوم اطلاعات و یافته هایی است که محقق از طریق مطالعه تحقیقات و نوشته های دیگر پژوهشگران جمع آوری کرده است.

بعد از خلاصه پایان نامه باید محدودیت‌های تحقیق بیان شود. در این مورد ذکر سه الی پنج مورد کافی است.

پیشنهاد ها:

در نهایت باید پیشنهادها ارائه شود. پیشنهاد برای محققان آینده، پیشنهاد به سازمان مورد مطالعه و پیشنهادهای عمومی که در هر مورد باید سه یا چهار پیشنهاد طرح و عنوان شود. پیشنهاد باید برای استفاده‌کنندگان مانند چراغی روشنگر و هدایت کننده باشد.

 

1 نظر
  1. […] در این پست قصد داریم به معرفی شناخته شده‌ترین سبک های رفرنس نویسی کاربردی در پایان‌نامه بپردازیم. […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.